Thursday, October 18, 2007

RAKAN KARIBKU BERBANGSA CINA BERNAMA KWONG....

Aku tidak mempunyai ramai kawan karib berbangsa bukan melayu. Ini berlaku bukanlah disebabkan aku mengamalkan sifat perkauman ataupun anti mana-mana kaum. Sebaliknya ialah pergaulan aku di rumah dan pejabat yg hanya terbatas dengan rakan-rakan melayu. Di pejabat, ade 35 kakitangan audit, 33 daripadanya atau 94% berbangsa Melayu. Pergaulan di rumah juga agak kurang kerana aku suke duduk di rumah setelah balik dari pejabat...Hari minggu pula aku banyak habiskan masa bersama Shita menguruskan hal-hal yg berkaitan dengan majlis pernikahan, Cuma kadang-kadang bermesra bersama rakan-rakan lepak yg diketuai oleh seorang towkey minyak keluaran tempatan.

Nama kawan baik yg aku maksudkan ialah Kwong Choong Leong atau lebih mesra dengan panggilan Mr. Kwong. Beliau sekarang berumur lebih kurang 56-57 tahun. Berbadan sederhana, tidak terlalu tinggi atau rendah, berambut sederhana hitam, memakai cermin mata dan berjalan agak laju sungguhpun hayunan tapaknya yg agak rapat. Berperawatakan agak sopan, berfikir dan mengambil masa sebelum mengeluarkan hujah, kadangkala suka membuat lawak serta mempunyai ciri-ciri seorang lelaki jepun, bukan macam seorang cina.

Aku mengenali Mr. Kwong Choong Leong ini sewaktu bekerja sebagai Pekerja Khidmat Singkat di Jabatan Kastam Diraja Malaysia dalam tahun 2003 hingga 2005. Aku bertugas di Unit Pasca Audit, dimana antara yg paling senior di situ ialah Mr Kwong. Sungguhpun gaji aku pada waktu tu tersangatlah kecil (tak sampai RM1000), namun aku berasa amat seronok kerana mendapat bos yg baik serta senior yg tidak kedekut ilmu seperti Mr. Kwong. Banyak ilmu perkastaman terutama berkenaan dgn pengimportan & penilaian telah diajarkan kepadaku.

Memang best dapat rakan karib yg berpengalaman seperti Mr. Kwong ini tetapi sporting di dalam pergaulan. Aku tidaklah berasa kekok apabila bercakap atau bertanya sesuatu kepadanya. Sifatnya lebih kurang macam aku juga..tidak begitu gemar dgn perempuan yg kuat berleter. Alhamdulilah aku dapat tunang yg tidak suke berleter..:P. Selain itu, kami selalu keluar minum bersama. Bos aku ni memang selalu belanja aku dan rakan2 PKS yang lain.

Kawan aku yg bernama Kwong ini mmg cukup hebat. Aku memang respect dgn dia dalam bab – bab kerja ni. Beliau pernah dihantar berkursus di Jepun untuk mewakili Kastam Diraja Malaysia mempelajari teknologi di sana serta membentangkan kertas kerja praktikal bagi negara kita. Aku terlibat secara tidak langsung di dalam menyediakan slide show serta membantu membuat kiraan penilaian berhubung cukai kastam tersebut.

Selepas aku meninggalkan kastam setelah mendapat kerjaya baru yg tetap, aku cume berutus sms ataupun menghubungi menerusi telefon kawan baikku ini. Kami hanya bertanya khabar dan memberi ucap selamat hari raya & tahun baru cina kepada masing-masing. Aku bukanlah sengaja nak buat blog khas mengenai kawan-kawan aku. Tapi disebabkan aku mempunyai kawan baik bangsa bukan melayu dan juga umurnya jauh lagi tua dari aku, aku rase aku seronok dapat berkongsi dgn semua termasuk tunang aku, Shita. Jika beliau hadir ke majlis perkahwinan kami yg bakal menjelang nanti, aku akan perkenalkan kawan baik aku ini kepada Shita dan juga semua ahli keluarga...Insya Allah.

No comments: